Naast het probleem dat lang niet alle dieren gechipt zijn, blijkt het ook zo te zijn dat ruim 40% van alle gechipte dieren niet, of niet goed geregistreerd is.

Sinds wij zijn begonnen om consequent bij elk bezoek alle chips af te lezen komen wij erg veel fouten hierin tegen.

Even een opsomming van meest voorkomende fouten:

*Soms stopt een chip gewoon met uitzenden van een signaal, of is de chip uit het lichaam verdwenen. Gebeurt dit bij een chip die wij geplaatst hebben, kunnen wij via de fabrikant voor u een duplicaatchip regelen met hetzelfde nummer.

*Ook komt het wel eens voor dat een dier 2 chips blijkt te hebben!!

*Geregeld worden chips/paspoortjes in het nest verwisseld, zodat deze niet meer met elkaar corresponderen.

*Het dier is gechipt maar niet op internet geregistreerd. In dat geval kan niemand u als eigenaar terug vinden wanneer uw dier gevonden wordt.

*Het dier is gechipt én geregistreerd, maar de telefoonnummers zijn verouderd.

*Het dier is gechipt én geregistreerd, maar de gegevens van de eigenaar zijn alleen te achterhalen via de instantie die de chip heeft aangemeld. Vaak is dit bijvoorbeeld het dierenasiel. Het asiel heeft maar beperkte openingstijden om deze gegevens op te kunnen vragen. Buiten deze openingstijden wordt dat dus een probleem.

Verplichte registratie:

Sinds april 2013 is het chippen van alle pups en honden die vanuit het buitenland geïmporteerd worden verplicht.
Naast het chippen zelf is het ook verplicht deze chip binnen 14 dagen op de nieuwe eigenaar te laten registreren.

Wij controleren graag voor u of de chip van uw huisdier nog goed werkt én of de registratie klopt.